Mijn ervaringen met angst

“The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you can make one” – Elbert Hubbard

Een groot deel van mijn leven heb ik me laten leiden door mijn angst. Ik had last van ellendige zweethandjes, een opgejaagde gevoel en oneindige gepieker, liet kansen aan mijn neus voorbijgaan en leefde nonstop in angst. Ja, het is een bitch. Op een gegeven moment besefte ik dat het zo niet langer kon, en zocht ik hulp. Tijdens twee jaar therapie heb ik geleerd hoe ik met angst om kan gaan en hoe ik het in bedwang kan houden. Ik wil daarom graag wat tips met jullie delen.

1. Een goed begin is het halve werk

Het is belangrijk dat je leert plannen, en dat je je ook aan je planning houdt. Wanneer je een goede planning hebt, ben je zekerder van jezelf en zul je minder last hebben van je (faal)angst. Ook heb je door een planning een beter overzicht en weet je wanneer je wellicht in tijdnood komt. Op deze manier kan je daar op tijd een oplossing voor vinden, zonder dat je daarover hoeft te stressen.

2. Steek niet je kop in het zand

Ga de confrontatie aan en probeer je angst onder ogen te komen. Vaak steken mensen hun kop in het zand en stellen ze dit process uit. Niet doen! Het is zonde van je tijd en veroorzaakt immens veel stress.

3. Focus op je ademhaling

Ken je dat opgejaagd gevoel? Die stress die zich vanuit je onderbuik verspreidt over je hele lichaam? Dit kan je tegengaan! Probeer rustig door je buik te ademen, in plaats van door je borst, en je zult merken dat je het stressgevoel kan doorbreken.

4. Stop the What ifs

Ik ben goed in piekeren. Als ik ergens mee zit, is dat het enige waar ik nog aan kan denken. De negativiteit spookt door mijn hoofd, en ik voel me slechter en slechter. Op zo’n moment kom je in een negatieve spiraal terecht, die al maar dieper de grond in boort. Als je negatieve gedachten hebt, probeer deze dan om te zetten in iets positiefs. G denken, heet dat. Gun het jezelf niet om lang over negatieve dingen na te denken, maar ga iets simpels doen dat je afleidt.

5. Vergeef jezelf

Hoewel we natuurlijk allemaal sterk en angstvrij willen zijn, is het belangrijk te beseffen dat het ok is om angst te ervaren. Angst is een natuurlijke reactie, en zolang het binnen de banen blijft hoort het bij het leven. Wees dus niet te hard voor jezelf: angst is menselijk en jezelf vergeven is essentieel om stappen te maken.

 

Advertenties

Een reactie op “Mijn ervaringen met angst

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s